tag:blogger.com,1999:blog-7181422098114048142.post2129432002089302229..comments2023-11-21T13:36:42.962+02:00Comments on Antero Alku blogi: Oikeus autottomuuteenanterohttp://www.blogger.com/profile/00908016946273670841noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7181422098114048142.post-80611086961194677432013-07-11T05:59:30.722+03:002013-07-11T05:59:30.722+03:00Kansalainen voisi toki aloittaa viestinsä asaialli...Kansalainen voisi toki aloittaa viestinsä asaiallisemmin, paskanjauhamiseksi leimaaminen ei kyllä tee henkilön kommenteista vakavasti otettavia. Minusta Anterolla on hyvätkin perustelut ja hän ei ole myöskään mikään autilun vihaaja, sillä hän myös ymmärtää sen, että jotkin ihmiset tarvitsevat oikasti autoa, tässä hän on rajottamassa aitä tiheltä kaupunkialueelta...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7181422098114048142.post-41538115650990724172013-06-17T23:00:24.473+03:002013-06-17T23:00:24.473+03:00Autoilusta
Tupakointi ja autoilu liittyvät hyvink...Autoilusta<br /><br />Tupakointi ja autoilu liittyvät hyvinkin toisiinsa. Kumpikin on asia, jota ilman ihminen voi elää. Ja ilman autoja ihminen on jopa elänyt paljon pidempään kuin ilman tupakkaa. Kumpikin on asia, jota käytetään mukavuuden tai mielihyvän vuoksi. Kumpikin on asia, jonka käyttäjä aiheuttaa muille ihmisille haittaa saadakseen oman mukavuutensa. Ja kummankin käyttö on mahdollista vain siten, että muut kustantavat käytön mahdollisuuden, koska haitat kustannetaan yhdessä.<br /><br />Autoilu ei tule pysymään samanlaisena kuin nyt. Kaupungistuminen vähentää autoilua, koska autoiluun perustuva kaupunki on mahdottomuus. Mitä menestyvämpi ja halutumpi kaupunki on, sitä vähemmän siellä autoillaan. Kaikki autoilulle sallitut kadut ovat toki kaikissa kaupungeissa täynnä autoja, koska ruuhka on kaupunkiautoilun ominaisuus.<br /><br />Mitä suurempi ja tehokkaammin rakennettu kaupunki on, sitä pienempi vähemmistö autoilijat ovat. Vaikka ruuhkassa istuvan autoilijan on asiaa vaikea havaita, koska hän ei näe enemmistöä eli muiden liikennemuotojen käyttäjiä.<br /><br />Nämä asiat eivät ole minun mielipiteitäni, vaan nämä ovat yksinkertaisia tilastollisia totuuksia maailman kaupungeista.<br /><br />Autoista siis ei tule nopeampia, eikä yksilöllisen liikkumisen määrä autoillen tule kaupungeissa kasvamaan, koska autoilun nopeus ja määrä ei tälläkään hetkellä rajoitu auton ominaisuuksien vuoksi. Autoilun nopeuden ja määrän kaupungeissa rajoittaa autoiluun kuuluva ruuhkaisuus. Ja toisaalta, koska kaupungeissa monet ihmiset ovat matkalla samoihin paikkoihin, henkilökohtainen paikasta toiseen siirtyminen tapahtuu nopeimmin ja mukavimmin julkisilla joukkoliikennevälineillä.<br /><br />Kaupungeissa joukkoliikennettä ei edes tarvitse tukea, mutta autoilu tarvitsee mittavan julkisen tuen myös kaupungeissa. Jos autoilun tilankäytöstä, katuverkosta ja pysäköinnistä perittäisiin niiden todellinen hinta, ja hinnoittelurakenne olisi samanlainen autoilun ja joukkoliikenteen kesken, autoilun suosio tipahtaisi olemattomaksi ja joukkoliikenne olisi tuottavaa liiketoimintaa. Suurissa kaupungeissa pelkästään pysäköintipaikan keskivertoautoa korkeampi hinta on riittänyt siihen, ettei auton omistaminen juurikaan kiinnosta.<br /><br />Junaliikenteestä<br /><br />Valtio voi toki omistaa rautatiet ja junaliikennettä harjoittavat yritykset. Mutta valtion on helpompi kerätä rahaa verojen muodossa kuin tuhlata veroista kerättyä rahaa tehottoman monopolitoiminnan ylläpitämiseen, kuten on nykytilanne Suomessa. Nimenomaan kansan eduksi on järjestää junaliikenne mahdollisimman tehokkaasti ja edullisesti. Silloin kustannukset ja lippujen hinnat ovat mahdollisimman alhaiset ja palvelutaso mahdollisimman korkea. Ja verorahoilla maksettava tuki on minimissään.<br /><br />Monopolien ja kartellien purkaminen on kansantalouden tehokkuuden ja kuluttajien edun perusta. Sillä monopolit ja kartellit ovat kansantalouden häiriötilanteita, joihin yritykset pyrkivät oman voitontekonsa maksimoimiseksi sillä, että yritysten keskinäistä kilpailua vähennetään. Euroopan maista on laaja kokemus siitä, että rautatiemonopolien lakkauttaminen on nimenomaan kuluttajan ja veronmaksajan etu.Antero Alkuhttps://www.blogger.com/profile/05669175972284260550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7181422098114048142.post-335386085512823462013-06-07T14:50:46.788+03:002013-06-07T14:50:46.788+03:00Autoiluhan ei tule samanlaisena pysymään, kuin se ...Autoiluhan ei tule samanlaisena pysymään, kuin se on nyt. Ihmisten halu matkustaa itsenäisesti ei tule vähenemään. Suomen tulisi lähteä kehittämään ekologisempia teknologisia ratkaisuja henkilökohtaiseen liikenteeseen. Autojen nykyinen hidas nopeus ei tulevaisuudessa riitä. Tarvitaan vieläkin nopeampia, edullisempia ja ekologisempia järjestelmiä henkilökohtaiseen paikasta toiseen siirtymiseen. <br /><br />Kivikaudelle paluu ja julkisen liikenteen tukeminen nykymuodossa ei ole minkäänlainen ratkaisu tähän.Kansalainenhttps://www.blogger.com/profile/01166784454937629985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7181422098114048142.post-88670812190028488492013-06-07T14:44:33.309+03:002013-06-07T14:44:33.309+03:00Kirjoittelet täyttä paskaa kyllä täällä. Tupakoint...Kirjoittelet täyttä paskaa kyllä täällä. Tupakointi ja autoilu eivät liity mitenkään toisiinsa, sillä tupakka on vaarallista ja terveydelle haitaksi, eikä mitenkään hyödyksi, kun taas auto on osa ihmisen vapautta ja useinmiten myös ainoa mahdollisuus liikkua oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Vain pieni vähemmistö voi oikeasti käyttää julkisia joustavasti. <br /><br />VR blogisi oli myös aivan täyttä tuubaa sekin. Valtion tulee omistaa rautatiet ja tuotto kerätä valtion, eli kansan hyväksi. Kilpailutus johtaa vaan kaiken rahan karkaamiseen ulkomaille ja palkkatason alenemiseen, sekä palvelutason huononemiseen kun junien varustelu on entistä heikompaa säästötalkoissa, ihmishenkilökunta vähäisempää ja kaikki ylimääräinen karsittaisiin pois.<br /><br />Olet kertakaikkiaan väärässä molemmissa asioissa. Mielestäni näyttää siltä, että et osaa ajatella asioita kokonaisuutena ja yhteisen edun kannalta, vain pelkästään omasta suppeasta näkökulmastasi.Kansalainenhttps://www.blogger.com/profile/01166784454937629985noreply@blogger.com